Hoppa till innehåll

Bokföring

upplägg bokföring

Vi erbjuder dig att ta hand om ditt företags bokföring från start till slut.

Våra tjänster innefattar bland annat:

  • Löpande bokföring
  • Fakturering
  • Kund- och leverantörsreskontra
  • Betalningar
  • Kontanta utlägg
  • Lönehantering
  • Personaladministration
  • Hantering av inventarier
  • Moms & arbetsgivardeklarationer
  • Avstämningar
  • Kontakt med myndigheter
  • Periodiska sammanställningar/månadsbokslut
  • Förberedelse inför bokslut

Därefter fortsätter vi om så önskas med bokslutsarbete.

Vad är bokföring?

Bokföring är att löpande registrera t. ex. inköp och försäljning. Det är ett system för att ordna och behandla ekonomiska affärshändelser i ett företag.

Företagets bokföring består av:

  • Verifikationer
  • grund- och huvudbok
  • Resultat- och balansräkningar
  • årsbokslut eller i vissa fall en årsredovisning.

Bokföring ger information om läget i företaget

Med hjälp av din bokföring kan du få fram aktuella lägesrapporter varje månad som ger dig svar på frågor som:

  • hur månadens resultat blev
  • hur resultatet är i jämförelse med föregående månad eller år
  • vad detta innebär på kort sikt och hur verksamheten påverkas på längre sikt
  • hur mycket pengar du kan ta ut ur företaget.

Information från bokföringen kan hjälpa dig i de ekonomiska beslut som du måste ta för företaget.

Andra vill också veta hur det går

Förutom du själv så finns ett antal intressenter som är intresserade av hur ditt företag går och hur det sköts. Genom att ha ordning på din bokföring kan olika intressenter få information om ditt företag.

Intressenter kan vara till exempel:

  • Finansiärer, när du behöver låna pengar vill t ex banken veta att företaget är kreditvärdigt.
  • Skatteverket, för redovisning av moms, arbetsgivaravgifter och preliminärskatt.
  • Leverantörer, i de fall du vill handla mot faktura.
  • Kunder, långsiktiga samarbeten ställer ofta krav på god ekonomi.
  • Investerare, om någon ska kliva in som delägare.